KIRJA AVOSTELUJA JA ESSEITÄ

Vähäinenkin yritys ymmärtää näitä kahta juutalaisuutta ja juutalaisien eurooppalaista historiaa ja oloja, sekä pyrkimystä yhtenä elämisen vaihtoehtona hypteetisestti luvattuun maahan, Palestiinaan, olis luettava muutama kirja, vaikka sellaiset kuten juutalaismiehen Bemhard Malamudin kirjoittamat' The fixer',(korjausmies) 'Picture of Fideman', ja The Assistan'.

Koska tuosta fixer, ei näytä olevan suomenosta minä panen pätkän tuosta kirjasta suomennettuna tähän. Tuosta kirjasta käy näkyviin se todellisuus mitä on olla juutalainen,joka oli itsessään paha venäjällä noina aikoina, mutta olla köyhä juutalainen, se on jo rikos.

Kirja sijoittuu 1800 luvun loppuaikaan, sellaiseen ajanjaksoon jolloin venäjällä ja ukrainalla ei ollut juurikaan kulttuurilista eikä väestöllistä eroa.

Kirjan fixer, on Yakov Bok niminen juutalaismies, joka ajautuu uskonnollisien ja rodullisien epäluulojen ajamana vangituksi, tekaistusta lapsen rituuali murhasta(tuolloin ihmisillä oli piintynyt usko juutalaisien lapsiuhreista)

Tuon syytteen oli tekaisut samalla tiilitehtaalla työskennellyt työjohtaja, jonka varkauksia kirjapitäjänä toiminut Yako oli paljastanut.

Tuo työjohtaja saa selville, että Yako on saanut väärällä rotutodistuksella työpaikkansa. Tavallista vaaraihoisempana juutalaisen Yako ei ollut paljastanut syntyperäänsä. Päästäkseen lopullisesti eroon Yakosta, tuo työjohtaja -tietäen Yakon juutalaiseksi, lavastaa tämän päälle lapsimurhan.

Tästä alkaa juutalaismies Yako Bok,n painajainen.

Itse asiassa painajainen oli jo alkanut ennen. Kirja kertoo miten onneton Yako lähti kodistaan ja suvustaan, yhtenä joulukuun päivänä jolloin ensilumi ei vielä ollut satanut maahan. Lähtöä seuraamassa on Yakon appi, laihtunut kurjimus, jonka vaateet ovat risaiset ja joka ajaa paikalle laihan horjuvat hevosen ja kärrit.

Yakon uskoton vaimo on karannut, se on korjaamaton rikos juutalaisyhteisössä ja nyt nämä miehet nauttivat viimeisen teen yhdessä. Samuel appi on jo paljon yli kuudenkymmenen, harmaapartainen vanhus onkii taskustaan ja ryysyistään kellertävän sokeripussin ja tarjoaa sitä Yakoville joka kieltäytyy. Tuon tuostakin vanhus kommentoi elämää, syyttämättä ketään, juotuaa lasinsa puoliväliin vanhus virkkaa vävylleen:- kenekää ei tarvitse olla profeetta ymmärtäkseen, että sinä syytät minua tyttärestäni risasta.

- kuka on sanonut mitään. Sinä syytät itse itseäsi siitä, että olet kasvattanut huoran.

- Mutta miksi lakkasit makaamasta häntä?

-Hän oli maho. Ei saanut lasta aikaan. Kuinka pitkään mies kestää maata mahon naisen kanssa. Minä väsyin.

- Miks et mennyt Rapin puheille, kun minä sinua pyysin?

- Anna sen olla ulkona minun asioistani. Minä pysyn erossa sen asioista.

- laupeutta sinä olet aina ollut vajaa.

- Elä puhu minulle laupeudesta appi. Mitä minä olen saanut koko elämäni aikana? Mistä olen saanut luopua? Minä olen syntynyt käytännöllisesti orvoksi, äiti kuoli kymmenen minuuttia syntymäni jälkeen. Ja sinähän tiedät miten kävi isäparalleni. Jos joku lausui Kaddishing heille, se en ollut minä, edes vuosia sen jälkeen. Jos he olivat odottamassa taivaan portilla se oli pitkä kylmä odotus. Koko minun kurjan nuoruuteni ajan olin haisevassa orpokodissa, ainoa unelma syömisestä. Vähän minulla oli Torasta tietoa, eikä sen enempää Talmudista. Opin hebreaa koska jouduin sitä kuulemaan, silti tunsi psalmit, ne opettivat minulle kun olin täyttänyt 10 vuotta. Aloin työt- käsityöt. Jotkut kutsuvat minua julliksi, mutta totuus on, että harva tietää kuka on todella julli. Kuten ne jotka laskevat itsensä parempiin. Katso tarkemmin, Viskoveen, minun silmissä on pelkkä julli. Kaikki mitä hän ymmärtää on raha. Aina kun se avaa suunsa sieltä kliseen ruplat ja kopeekat. Minä olen tutkinut pikkasen kirjoja, toisenlaisia asioita. Sen vähän minkä tiedän olen itse oppinut.

Yakov oli myynyt kaiken vähän minkä omisti, paitsi ne vaateet jotka olivat hänen yllään, paita vyöllä sidottu housujen päälle ja jalassaan pitkävartiset saappaat, harteillaan maalaisien käyttämä lammasnahka liivi joka haiskahti lampaalta. Yakov näissä pukimissaan ja pääsään lytty koppahattu, oli pitkähkö jäntevä hermostunut juutalaismies, jolla oli isot korvat ja isot känsäiset kädet, vahva selkä ja harmaat silmät, hänen nenänsä vaikutti joskus juutalaiselta, joskus taas ei, hänen partansa oli lyhyt" ajat partasi, etkä enää muistuta luojaasi" oli appi häntä moittinut.

Yako lähti siitä sitten hevosineen ja kärryineen kohti Kiovan kaupunkia. Hän tiesi rikkovansa lakia pyrkimällä kaupunkiin jonne juutalasilta ilman erillistä lupaa oli pääsy kielletty. Yako oli laskenut pääsevänsä Hannukkaan mennessä Kioviin.

Appi saatelee hetken matkaa mukana ja vannottaa tätä olla luopumasta jumalastaan

_ kuka unohtaa keney, Yoko vastaa. - Mitä Jumala on minulle antanut. Iskuja päähän ja pettyneitä unelmia, niin mitä tässä sitten pitäs palvoa?

Ole varovainen. Appi varoitteleen. - me eletään keskellä viholisia ja paras tapa pitää itsestään huolta, on elää jumalan pelossa.Kirjoita tekstisi tähän...

Etnografisia huomiota.

Romani yhteisöjen monimuotoisuus ja muuttoliikkeet ovat kulkeneen eri historiallisten aikakausien kuluessa monia eri teitä ja suuntia.

Jo venäjän suurvallan aikana ja myöhäisemmän neuvostoliiton aikana on romaneilla. - ja vielä neuvostovallan luhistumisen jälkeenkin- vahva side venäjään.

Tämä johtuu näiden yhteisistä kohtaloista, ja on jatkunut vuosisatoja, ja joka on määrittänyt sisäiset romani yhteisöt ja heimot, jotka eivät ole keskenään suinkaan (vaikka yleensä niin uskotaankin) homogeenisia, vaan ovat monella lailla rakenteiltaan ja tavoiltaan eritasoisia ryhmiä.

Itä Euroopan romanit polkevat selvästi venäjällä esiintyvistä romaneista. Ero näiden välillä on tunnistettavissa näiden historiallisista kohtaloista, elintavoista ja asumisesta.

Näiden nykyinen alueellinen jakautuminen on tulos, ja johtuu näiden ihmisien aikaisemmasta kiertokulusta venäjän suurvallan alueilla, myöhemmin tuo sama on jatkunut neuvostoliiton alueella, mutta paljon rajoitetumpana.

Kaikkein laajin romaniyhteisö venäjällä on Ruska Roma, Se on tunnettu vähemmistö kansallisuus, joka tunnetaan myös Xaladitka romaneina. Näiden joukosta on noussut monia musiikillisesti lahjakasta, täyttelijää ja esiintyjää.

Ruska romanit periytyvät niistä romaneista jotka tulivat venäjälle Saksan ja Puolan kautta venäjän suurvallan aikana 1600 -1700 luvuilla. Näiden käyttämä keskinäinen kieli on sukua romanien pohjois- Balttiaseen murteeseen. Ruska romanit jakaantuvat useaan erilaiseen heimoon, joka ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö nämä olisi keskinäisistä tekemisissä, jako muodostuu yleensä eri asuma-alueista.

Nykyisin heimot muodostuvat pikku ryhmistä jotka elävät itsenäisinä erillisillä alueilla, venäjän alueilla taikka uusissa tasavalloissa. Esimerkkinä yksi jakaantunut ryhmä on 'Polskaja Romanit,' jotka elävät pääasiassa latviassa. Ja Viron romanit;'Ladoviske'. Lisäksi 'Vesitkat',metsä romanit, elävät Pietarin seuduilla, osa noissa Korgan kylissä,missä pelkkänä toimeentulona on perunan viljely.

Siperian romanit, johon ryhmään kuului myöskin 25, kesäkuuta 1954 Jakanterburgissa ruska romani perheeseen syntynyt Yagov Serguin, joka käytyään loppuun maasotakoulun liittyi venäjän sisäministeriön joukkojen johtoryhmän johtoon vastuunaan teollisuus ja satamat. Yagov Serguin, romani nimeltään Yan Reshetnikov, nimitettiin myöhemmin Shzetseenian oikeuskansleri ja presidentti Putinin asetuksella korotettiin kenraaliluutnantin arvoon. Ruska romani, joka oli edennyt valtion siviilihallinnossa korkealle paikalle, kohtasi kohtalonsa Moskovassa astuttuaan vaimonsa ulos ravintolasta 25 kesäkuuta 2004 joutui moottoripyörällä ajaneiden palkkamurhaajien ampumaksi. Yan Reshetnikov, yksi maailman vaikutusvalaisimista romaneita sai hautapaikan Moskova Trenekurovskin hautausmaalla, minne hänet haudattiin valtiollisin menoin.

Seuraava ryhmä tässä koosteessa ovat ukrainan romanit, jotka kutsuvat itseään,'servurjaneiksi'. Kieleltään nämä lukeutuvat vlax romaneihin ja ovat asettuneet levobeezhncyan alueelle, Dieprin länsirannalle, todennäköisesti jo 1600 luvulla, ja ovat luultavasti lähtöisin Moldovasta ja Romaniasta. Osa näistä elelee nykyisin Volga joen varsilla eteläisellä venäjällä, sekä Katazanissa.

Kohtalaisen suuri joukko romaneja, jotka kuuluvat balkanilaiseen kieliryhmään elää Ukrainan alueella. Nämä ovat tulleet Ukrainaan Balkanin niemimaalta eri historian vaiheessa. Esimerkkinä; 'kirmutikat', ja 'krimilitkat' kirmulaiset ja krimiläiset. Muinoin nämä asustivat Krimin niemimaata josta ovat myöhemmin siirtyneet etelä ukrainan alueille. Sekä venäjän Kubainiin, pohjoiselle Kaukasukselle. Moskovaan ja Volgan varsille. Jotkut näistä elävät trans Kaukasian tasavalloissa ja keskisessä Aasiassa. Lähivuosina nämä ovat kuitenkin muuranneet varsinaisen Venäjän alueelle, sekä Ukrainaan.

Taifa romanit Balkkanilta ja Turkista ovat tuntemattomina aikoina muuttaneet Krimille ja ovat näinä aikoina kaikkeinmonilukuisimmat tuon alueen romaniryhmät, jotka puhuvat tatarkieltä ja ovat uskonnoltaan muslimeja.

Niin sanotun suuren Kelderara muuton aikana 1800 luvun puolivälissä 1900 luvun alkuun syntyi uudenlainen romanien Vlax-murre, lähtien nykysen Romanian alueelta ja jakaantuen ympäri maailmaa.

Entisen nevaostoliiton alueella elävät niin kutsutut; 'kisiniovcit', jotka pääasiassa asustavat eteläisellä venäjällä ja Moskovan tienoilla sekä eristyneenä Novogrodin maaseudulla. 'Brzdjajat' eristäytynyt alaryhmä asustaa eteläsitä Moldovaa ja kun taas 'Cakuharjut'asustavat pohjoista Moldovaa.

Usko pois.

Niin kun köyhien vallankumouksessa oli syy ja seuraus. Nyt myöhemmin köyhyys arvottomuus ja vajavaltaisuuden korjausyritykset jäävät vain ideaksi, niin se on, vain idea,ajatus sellaisena äärimäisenä ilmentymänä eriarvoisuudesta. Mutta pitemmän pääale se ei voi jäädä todelliseksi kansikuvaksi.

Jokainen edistystä ja kehitystä ajava liike tarvitsee arvovaltaa tullakseen vakavasti otetuksi.

Näistä kaikkein heikommista voi saada se tarvittava uskonkuvan ja nähdä perusoikeuden puutteen mutta sellaisenaan yksin se ei riitä muutoksiin.  

s.

Koira syö tilanteentulle koiran.

 Tehdyn tutkimuksen mukaan kansojen väestöstä 45% on tavalla taikka toisella heikkomielisiä ,niin tuon joukkion vähämielisyyden yksi muoto on tässä, näiden ja heidän kaltaisiensa aurinko on laskemassa eikä heidän vallassaan ole muuttaa sen suunta. Sen sijaan nämä herhiläiset saisivat olla hyvillään siitä että nämä maassa istujat tyytyvät istumaan vaiteliaana ja pitkämielisinä sähkötolppien juurella, koira voi syödä myöskin koiran, se on hyvä muistaa.

Maailman väestöt koostuvat ihmisheimoista, eivätkä niistä läheskään kaikki tyydy nielemään solvauksia istumalla tyynen sähköpylväiden juurella, jotkut niistä iskevät halveksujiaan vastaan ja panevat näistä vuosittain suuren joukon maan alle, ennen pitkään herjaajat ja öykkärit eivät ole turvassa missään, joutuvat vuorostaan pakosalle ja yön selkään, eikä siinä paljon valkoisen miehen sivistys ja täsmäpommitukset auta, koirat syövät koirat, kukaan ei peri mitään, tapahtumat maailman eri kulmilla todistavat, että suuretta joukosta herjaajista on tullut oman herjansa uhreja.

Niin että vahtikaa sitä 45% osaa, ettei se pane alulle sellaista mitä ei enää voi pysäyttää.

https://https://soundcloud.com/tobinharry/audiobooksoundcloud.com/tobinharry/tracks
 https://www.bluraycopys.com/https://www.bluraycopys.com/

httpshttps://soundcloud.com/tobinharry?fbclid=IwAR0GASbotJgPU2dL49R7cVJdtbis1x8AtxM-VzONsccXcvf6BGpb1C2zr80://sohttps://soundcloud.com/tobinharry/sets/the-home-at-seaundcloud.com/tobinharry/sets/the-home-at-seaTHE HOME AT SEA

https://soundcloud.com/tobinharry/tracks
 
# 

Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita